Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Artikelen

Een website vertalen, en dan?

Met een meertalige website maakt u meer kans om buitenlandse bezoekers aan te trekken. Maar hoe gelikt uw website er ook uitziet, als hij slechts door een handjevol mensen wordt bezocht, blijft het rendement laag. En wat is er nu leuker dan een buitenlandse offerteaanvraag in uw inbox aan te treffen?

Vindbaarheid

Hoe zorgt u er nu voor dat mensen uw website vinden? Een nieuwe website begint met een Google page rank van nul. Dat betekent dat er op internet niet of nauwelijks naar uw website wordt verwezen.

Daar kunt u verandering in brengen door een link naar uw website toe te voegen aan andere websites, en het liefste websites met een hoge page rank (4 of hoger). Dat zijn websites met informatie die Google als zeer relevant aanmerkt. Voorbeelden zijn websites van beroepsverenigingen, brancheportalen en bedrijfsgidsen. Op dit soort websites mag uw link niet ontbreken.

Kostenefficiënt scoren

Meestal kost het geld om een link aan een website toe te voegen. Voor een kleine of beginnende onderneming is er echter weinig internetbudget beschikbaar. Maar niet getreurd: er zijn tal van gratis websites waar u een gratis vermelding kunt krijgen. Zo kunt u een profiel bij een sociaal netwerk aanmaken en daar uw URL aan toevoegen. Er zijn ook tal van gratis bedrijfsgidsen te vinden en portalen waar u een bedrijfsprestatie kunt achterlaten, zoals SlideShare.

Daarnaast zijn er websites waar u het internetadres van uw website kunt invoeren, zoals URL Spion. Deze websites bieden gebruikers de mogelijkheid om na te gaan wie een website heeft geregistreerd, vergelijkbare websites te vinden of de vindbaarheid van hun website in zoekmachines te analyseren.

Het mooie is dat veel van deze websites het ingevoerde internetadres online opslaan, zodat Google deze kan terugvinden. En hoe meer websites naar de uwe verwijzen, des te hoger de page rank en daarmee uw positie in de zoekresultaten. Dit kunt u controleren op PR Checker.

Follow the leader

Waar vindt u al deze websites nu precies? Bestaat daar een overzicht van? Naar ons weten niet, maar we hebben zelf een probate methode bedacht om hoger in zoekmachines te scoren. En dat is veel eenvoudiger dan u zou denken!

Stel dat u stofzuigerzakken verkoopt. Ga naar google.nl en zoek op stofzuigerzakken. Noteer de internetadressen van bedrijven die hoog in de zoekresultaten worden weergegeven. Deze organisaties hebben qua vindbaarheid duidelijk iets goeds gedaan. Voer hun internetadressen één voor één in Google in en klik op Zoeken. Loop alle pagina’s van de zoekresultaten af en kijk welke websites naar het internetadres verwijzen. Noteer de websites die voor u relevant zijn, en zorg dat u daar een aanmelding krijgt.

Na verloop van tijd zou de page rank van uw website moeten stijgen. Dit kunt u nagaan op http://www.prchecker.info/check_page_rank.php. De gemiddelde sterveling komt overigens niet hoger dan een page rank van 4.

Veel werk? Nou en of, maar typisch iets dat u in de verloren uurtjes kunt doen. Voor buitenlandse zoekmachines is dit wellicht iets lastiger. Eventueel kunnen wij u daarbij van dienst zijn. Veel van onze vertalers zijn woonachtig in het land van uw doelmarkt en weten precies welke websites en trefwoorden de beste resultaten opleveren.

Ga lokaal

Nog een laatste tip: om goed te scoren in buitenlandse zoekmachines is het niet voldoende om uw website lokaal in Nederland of België te laten hosten. Als u bijvoorbeeld de Britse markt bedient, is het een goed idee om een contract bij een Engelse hosting provider af te sluiten, het liefst voor de lange termijn. De Britse versie van Google zal dan aannemen dat u daadwerkelijk in dat land actief bent en dat de komende jaren zult blijven. Hierdoor zal de Engelstalige versie van uw website hoger scoren in de zoekresultaten van www.google.co.uk.

Op January 5, 2014


Ingediend door Maverick Translations

Van Pallandtlaan 22, Sassenheim